woensdag 19 augustus 2009

Schoorsteen II

And the story continues: het stuk schoorsteen dat boven het dak uitsteekt, zag er qua voegwerk niet erg jofel meer uit. Dus Olaf heeft de voegen uitgeslepen en alles opnieuw gevoegd. Ook moest de bovenste rij bakstenen eraf en opnieuw gemetseld, want de opening was niet rechthoekig, maar ruitvormig en dat is onhandig als er straks een 'hoedje' op komt tegen de regen en sneeuw.
Als je op de grond staat lijkt de schoorsteen helemaal niet zo groot, maar hieronder zie je dat dat nog best wel meevalt:



Daarna hebben we met zijn tweeën de stalen pijp door de schoorsteen ge... tja, wat zal ik eens zeggen: gedwongen. We hadden een minimale binnendiameter van 125 mm nodig voor onze kachel (buitendiameter pijp 133) en de schoorsteen was 140 mm. Bovenaan ja, want de metselaar had waarschijnlijk een ernstig drankprobleem, wat een golvende wanden. Er zat dus niets anders op dan op de bovenverdieping (die gelukkig op dat punt nog helemaal lege zolder is) over een meter of twee de bakstenen weg te halen om uitstekende stukken steen weg te beitelen en de pijp wat meer ruimte te geven:



Na ruim zes martelende meters hebben we de woonkamer bereikt:



Daarna hadden we er even genoeg van, dus het heeft een paar dagen stilgelegen terwijl er andere klussen werden gedaan (schilderen, bomen kappen bijvoorbeeld). Eergisteren en gisteren heeft Olaf in de woonkamer gestuukt, dus dat ziet er alweer netjes uit. Als het morgen eindelijk droog is, komen er nieuwe foto's.

4 opmerkingen:

Martranslations zei

Goh, ik zit echt weer te genieten van Olafs kluswerk. Kan ik niet bij hem in de leer? ;o) Moet er nog heel veel meer gebeuren?

olafendaniëlle zei

Ja hoor, kom gerust twee weken stage lopen :-). Wat er nog moet gebeuren: schoorsteen verder dichtmaken, kozijnen boven vervangen, huis af schilderen, stopverf kozijnen beneden vervangen en kozijnen schilderen, wc maken, washok maken, woonkamer fatsoeneren, nieuwe keuken, drie slaapkamers en een badkamer maken inclusief elektra en loodgieterswerk, veranda voor en achter, garage afbreken en nieuwe neerzetten, gastenverblijf neerzetten en inrichten. Als je het zo snel achter elkaar zet, lijkt het helemaal niet zo veel :-)

Martranslations zei

Mijn hemel! Nou ja, zo'n rijtje krijg ik straks hopelijk ook! Als ik de tijd had gehad, zou ik zo stage komen lopen. ;o))

levenslessen zei

Hebben ze goede psychologen in Zweden??? Als ik dit rijtje van jullie verbouwingen zo lees, dan is er daarna - of tijdens - in ieder geval morele ondersteuning nodig, lijkt mij zo. Bij gebrek aan praktische hulp :-)
Sterkte!!!