dinsdag 26 mei 2009

Gezondheidszorg

Je blijft je verbazen over de organisatie van de gezondheidszorg hier. De afgelopen paar maanden had ik erger last van mijn longen dan normaal, en nu alle pollen weer vrolijk in de rondte zweven vond ik het welletjes. Vorige week dinsdag gebeld om een afspraak te maken. Nee, helaas, vandaag geen tijd, morgen was ook al bijna vol. Dan maar na het lange Hemelvaartsweekend terugbellen.
Dat bellen is al een beetje maf: vanaf 07.00 uur gaat de telefooncentrale open en als je belt moet je je telefoonnummer en je persoonsnummer (natuurlijk) intoetsen. Dan geeft de computer een tijd op waarop je wordt teruggebeld.
Vrijdag werd ik verkouden en zoals de afgelopen drie keer ook was gebeurd, gebeurde ook nu: de verkoudheid sloeg direct op mijn longen en ik hoestte ze bijna uit mijn lijf. Gisterochtend belde ik meteen om vijf over zeven en hoewel ze om acht uur beginnen met terugbellen, was ik nu pas om vijf voor half tien aan de beurt. Ik zag de bui al hangen. En ja hoor: hoewel ik bijna niet uit mijn woorden kon komen door het hoesten, was er geen tijd beschikbaar. En ze boeken om de een of andere onnaspeurbare reden ook geen dag vooruit, dus ze zouden me vanochtend weer bellen. De verpleegkundige zei nog wel dat als het echt niet meer ging, ik na vijven de avondarts maar moest bellen. Dat was gelukkig niet nodig, dus vanochtend weer teruggebeld en na flink wat druk uitoefenen mocht ik dan toch komen, haar eerste vraag was of ik gisteravond al naar de dokter was geweest...
Als je echter eenmaal binnen bent, is het bijna gênant hoeveel tijd er aan je wordt besteed: een uur! Keel en oren kijken, longen luisteren, bloedproef doen. Twee minuten iets inhaleren, maximumdosis cortison opdrinken, na een kwartier weer twee minuten inhaleren (dit alles begeleid door een uiterst vriendelijke verpleegkundige, niet gestrest natuurlijk!). Daarna weer longen laten luisteren door de arts, maar vanwege geen verbetering heb ik een cortisonkuur meegekregen en als het vrijdag niet beter gaat, moet ik weer bellen. En dan denk ik dat ik zó terechtkan!

1 opmerking:

Martranslations zei

Jee, wat een omslachtig systeem, maar wel weer goed dat ze je dan wel weer uitgebreid onderzoeken. Ik hoop dat je snel weer genoeg lucht hebt!