vrijdag 29 mei 2009

Examen

Vanochtend heb ik het eerste deel gedaan van het uit drie onderdelen bestaande examen Zweeds voor de grundskola. Dat is het niveau dat je moet hebben als je hier op je zestiende examen doet, waarna je naar het gymnasium kan, dat nog drie jaar duurt en waarna je (afhankelijk van de gekozen richting) kunt gaan studeren of een beroep kunt gaan uitoefenen.
Het niveau van ons examen is wel aangepast aan het feit dat we Zweeds als vreemde taal leren, want de woordenschat van de gemiddelde zestienjarige is natuurlijk veel groter dan van ons buitenlanders die tussen de één en de tien jaar hier wonen.
Het is wel heel erg stimulerend om in zo'n groep te zitten: iedereen heeft een accent en iedereen is er uiterst bedreven in om als hij of zij een woord niet weet, daar een mooie zin omheen te bouwen. Vanochtend dus ook: in groepjes van drie moesten we discussiëren over het onderwerp 'internet'. We hadden teksten gekregen die we thuis moesten doorlezen, zodat we alvast over het onderwerp konden nadenken en vanochtend moesten we daar dan een gesprek over voeren. Dat onderdeel heb ik alvast gehaald, erg lekker.
Volgende week dinsdagochtend krijg ik drie uur de tijd om een opstel te schrijven (mét woordenboek, jippie!) en vrijdag moet ik daar dan een voordracht van een kwartier over houden. Dat laatste onderdeel vind ik het ergste: vijftien paar ogen op je gericht en zie je dan maar eens te redden.
Olaf gaat het examen gewoon met kerst doen, als hij de normale periode van een jaar naar school is geweest. Mijn hersens zijn door zes jaar vertalen zo vervormd dat het allemaal vrij snel is gegaan en dat vind ik wel lekker, want volgend jaar (het gymnasium) hoef ik dan nog maar één ochtend per week naar school.
Verder nog even naar de dokter geweest, want ik merkte niet erg veel vooruitgang. Bloedwaarden zijn beter, longinhoud is ruim een liter toegenomen en het is geen longonsteking, dus ik moet het gewoon verder uitzieken. Het is hier nu dertig graden in de zon, dus dat gaat helemaal lukken!

1 opmerking:

Martranslations zei

Aha, nou snap ik waarom je minder frequent blogt voor mijn gevoel: leren naast het werken! Knap, hoor. Ik hoop dat je snel echt hersteld bent.