donderdag 27 mei 2010

Telia

Sinds afgelopen zondagochtend hadden we geen telefoon en internet meer. Aangezien het in de provincie Örebro län vrij heftig had geonweerd en gestormd, gingen we ervanuit dat er een grote storing was en wachtten we rustig een dagje af. Maandagochtend nog steeds niets, dus toen hebben we de buren maar even gebeld, maar die hadden wel gewoon verbinding. Toen dus maar mobiel de Zweedse KPN, Telia, gebeld om te melden dat er iets met onze telefoonverbinding was. Olaf had voor de zekerheid buiten waar de telefoonlijn het huis binnenkomt even gecontroleerd of daar wel nog een signaal was, dat we niet binnen ergens een draadbreuk hadden, maar dat was niet het geval.
Na bijna anderhalf uur (!, handig zo'n minutenteller op je mobiel) in de wacht staan werd onze melding in de computer gezet en zou er iemand komen kijken. 'Wanneer?' 'De monteurs werken van acht tot drie.' 'Ja, maar komen ze vandaag, morgen, woensdag, donderdag?' 'Geen idee, ik zet u in de rij en dan merkt u het wel.' Mobiele nummer doorgegeven zodat ze konden bellen als ze ergens bij zouden moeten.
Wachten, wachten, dinsdagmiddag nog maar een keer gebeld. 'Grote chaos, druk, veel storingen, we hopen dat het donderdag verholpen is.'
Afijn, vanochtend om kwart over negen een mannetje aan de deur: 'U hebt een storing gemeld?' 'Ja, maandagochtend al.' 'Klopt, ik heb drie dagen de tijd om op een melding te reageren.' 'Ja, maar we hebben hier een bedrijf, en we waren vier dagen lang niet bereikbaar.' 'O, maar dat kunt u melden en dan kunt u tegen betaling de wachttijd verkorten.' Pardon?? We zitten niet bij een prijsvechter, maar bij het voormalige staatsbedrijf.
Nou goed, mannetje bij het huis gemeten, nee, inderdaad, geen signaal. Dus hij het bos in en binnen tien minuten was het gefikst: één van de twee draden bij de paal zat niet helemaal goed vast, door de sneeuw en het slechte weer van afgelopen tijd. Wat blijkt nou? Het computersysteem detecteert dat er een slecht contact op de lijn zit en sluit om ergere problemen te voorkomen de telefoonlijn automatisch af. Helaas gaat er dan niet automatisch een signaal naar de klantenservice dat die lijn is afgesloten en dat daar dus iemand even een draadje moet gaan vastzetten, nee, ze blijven rustig wachten tot de klant belt en de wachttijd van drie dagen gaat dan dus ook pas lopen.
Grrrr! Maar goed, we zijn gelukkig weer online en kunnen weer contact leggen met de buitenwereld!

Geen opmerkingen: