zondag 29 maart 2009

Klacht

Toen we naar Zweden verhuisden, hadden we ons voorgenomen iets minder op onze Nederlandse strepen te gaan staan: de dingen wat relaxter opvatten, niet overal je recht willen halen en je iets minder te laten opfokken als je ergens te veel voor moet betalen.
Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, vooral in een land waar, zo hebben we ontdekt, je zonder overdrijven voor hetzelfde product soms wel tweeënhalf keer zo veel kwijt bent als je het bij de verkeerde winkel koopt. Dat is ons een paar keer overkomen, maar we hebben intussen alle adresjes wel gevonden (tóch weer niet te veel betalen, hè ;-)).
Vorig jaar hebben we ook een keer flink onze neus gestoten toen de teckel op zondag een anaalklierontsteking had en we naar de dierenarts gingen. Natuurlijk is het op zondag duurder, dat wisten wij ook wel. Wat wij toen nog niet wisten is dat de 'staatsdierenartsen' een belachelijke hoeveelheid geld rekenen voor hun diensten: we zijn een halfuur binnen geweest en moesten 275 euro aftikken. We hebben opheldering gevraagd en toen bleek dat je niet betaalt naar de hoeveelheid tijd die je binnen bent geweest, maar naar het aantal handelingen: ontvangst, onderzoek, verdoving, klieren schoonmaken, teckel weer bij laten komen, factuur opstellen, hun reistijd naar de kliniek (die voor ons ook een uur rijden was, we hadden haar beter bij ons thuis kunnen laten komen), plus natuurlijk alle gebruikte materialen. Bij die gelegenheid hebben we diep ademgehaald, tot tien geteld, betaald en een andere dierenarts gezocht.
Het gedoe met het zeil laten we echter niet over onze kant gaan. Het bedrijf dat het linoleum heeft gelegd had gereageerd en heeft 90 euro van de rekening afgehaald. Het was een misverstand en de materialen waren duurder geworden sinds de offerte. Onze klacht over het beschadigde linoleum met bobbels wezen ze af: je moet dat soort dingen vanaf ooghoogte bekijken en trouwens, er was al een bezichtiging geweest en toen waren we akkoord gegaan met de bult. De ene bult die ze met een hamer de kop hebben ingeslagen, ja, maar de andere hadden we toen nog niet gezien omdat de zon er nog niet op had geschenen.
We hebben informatie ingewonnen bij onze rechtsbijstandverzekering (die hier standaard bij de opstalverzekering in zit), maar die komen pas in actie als het belang minstens 7000 kronen is (ongeveer 700 euro). Er is hier echter wel een consumenteninstantie van de overheid, die in elke gemeente een vertegenwoordiger heeft. We wilden even verifiëren of je hier niet direct een deurwaarder aan de deur hebt als je doet wat wij van plan waren: een bepaald bedrag van de factuur aftrekken wegens ontevredenheid met de geleverde dienst. Dat was geen enkel probleem, dus we hebben een brief opgesteld en die gaat morgen aangetekend op de bus. Benieuwd of daar nog een reactie op komt, want we hebben aangegeven dat ze niet nog een keer met een hamer hoeven aan te komen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat jammer van dat zeil. Naast het feit dat een bobbeltje niet echt een fraai gezicht is, gaat het zeil op den duur op die plaats ook kapot, is helaas mijn ervaring.

Succes met jullie actie!

Met vriendelijke groet,
Sietske