woensdag 25 februari 2009

Bekeuring

We hebben hem binnen, onze eerste Zweedse bekeuring. Niet voor te hard rijden (hoewel je hier op allerlei doorgaande wegen maar 70 mag), niet voor niet handsfree bellen tijdens het rijden (dat mag hier namelijk), maar voor een zeer onverantwoordelijke en gevaarlijke actie onzerzijds: het parkeren tegen de rijrichting in. Oftewel: je komt aanrijden, ziet aan de andere kant van de weg een vrije plek en zet de auto daar neer, die dan met de neus 'verkeerd om' staat. In Nederland niet verboden, hier wel. En hoe: 1000 kroon boete, dankzij de lage koers van de kroon 90 euro, maar nog steeds erg veel geld.
We zijn nog naar het politiebureau geweest, maar dat mocht niet baten. Dus iedereen die hier op vakantie komt: rij al bellend van de rotonde af zonder richting aan te geven (een heel irritante gewoonte), stamp als je verkeersbord ziet met een verlaging van de snelheid op de rem (ook heel lastig, zo niet gevaarlijk), maar zet alsjeblieft je auto aan je 'eigen' kant van de weg neer, want binnen vier minuten heb je zo een bon te pakken.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Een tijd geleden werd ik tijdens een nachtelijke alcoholcontrole bekeurd, niet omdat ik gedronken had gelukkig, maar omdat ik mijn mistvoorlichten samen met de gewone koplampen had aan staan. In andere landen moet je ook je dimlichten gebruiken wanneer je met mistvoorlichten rijdt, maar in Zweden mag dat dus niet, zo bleek. Als ik me goed herinner, kostte die grap me "slechts" 500 kronen.

olafendaniëlle zei

Vervelend is dat soort dingen. Je kunt niet alle regeltjes napluizen, dus je moet het een beetje hebben van mensen die dat soort dingen vertellen. Bedankt dus!