maandag 29 september 2008

Verstralers

We hebben extraljus op onze auto: extra verlichting in de vorm van drie grote ver- en breedstralers die voor de grille zijn gemonteerd. In Nederland een beetje overdone om mee rond te rijden, maar hier toch wel heel erg fijn als je je in het donker nog per gemotoriseerd voertuig wilt verplaatsen, zoals vandaag.
Vanmiddag waren we in Karlstad: we hadden een afspraak bij een Nederlands sprekende boekhouder (zeker het eerste jaar is het wel handig om te zien hoe het belastingsysteem hier nu in elkaar zit) en we konden er een tweedehands bad ophalen. Ik weet waar ik de komende winter elke avond te vinden ben!
Na deze activiteiten nog wat bouwmateriaal ingeslagen omdat we toch pal langs een vestiging van onze favoriete bouwmarkt reden, waarna we rond half zeven volgeladen naar huis reden. Het eerste deel van de weg is een snelweg, dus dat is niet zo spannend, maar na een kilometer of vijftig gingen we over op een bosweg, dus het extra licht ging aan. En ja hoor, daar stond 'ie: een eland, overdwars op onze weghelft. We hadden dankzij onze 300 extra watt ruim de tijd om te stoppen en het beest te bewonderen, dat op zijn dooie akkertje rechts de weg af sukkelde. Nog onder de indruk van de afmeting reden we verder, om er een paar kilometer later nog één te zien: deze stond met een, ik kan het niet anders zeggen, uilige uitdrukking op zijn snuit parallel aan de rechterkant van de weg naar ons te kijken.
Hierdoor komt de eland-tussenstand op 5 te staan. To be continued...

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo daar in het hoge noorden.

Ik lees trouw mee met jullie belevenissen en broed al lang op een berichtje. Na jullie verhaal met de elanden kon ik me niet meer bedwingen.

Ik ben een keer in Finland geweest, waar je zou denken dat je ze ook tegenkomt (de verkeersborden doen dat vermoeden). Zelfs in het dierenpark kregen we ze amper te zien... Ik ben dus best wel een beetje jaloers.

Groetjes Willemijn