maandag 25 augustus 2008

Thuis!

Sinds gisteren wonen we echt in Rönnberga. Het is hier, afgezien van de werkkamer, nog een bende, maar de bank staat, de keuken is grotendeels ingericht en we hebben Zweedse televisie.
Het is wel erg lekker om weer een eigen stekje te hebben, hoe fijn het ook was dat we de ruime school konden huren om van daaruit naar een eigen huis te zoeken.
Branco en Max genieten zich helemaal te pletter, want het is hier sinds afgelopen zaterdag weer prachtig weer, dus ze zijn de hele dag buiten en komen alleen maar binnen om een slokje water te drinken of een aaitje te halen.
Onze buren aan de rechterkant, Per-Arne en Stina, zijn heel aardige mensen, die enorm hun best doen om met ons te communiceren en ons te helpen: ze hebben al een paar keer gezegd dat we hen echt moesten ophalen als we zware dingen uit de schuur moesten slepen, we hebben er al een middag thee/koffie gedronken, we mogen van alles lenen en daarnet kwam Stina even langs om een apparaat te brengen waarmee ik vossenbessen kan gaan plukken. Ik had haar gisteren namelijk voor de zekerheid even gevraagd of de rode bessen die hier achter ons huis staan echt vossenbessen zijn.
Gelukkig kunnen we ook iets terugdoen: morgen komt de steiger die Olaf op Marktplaats heeft gekocht (en die Henri heeft opgehaald) in Örebro aan met een transportbedrijf uit Apeldoorn dat regelmatig deze kant op komt. Die gaan we morgen ophalen en dan meteen bij de buren neerzetten. Die willen namelijk hun windveren gaan vervangen en kwamen gisteren vragen of ze een lange trap van ons konden lenen. Beter nog, een steiger dus. En dat allemaal in het Zweeds...
Nu moeten we nog een keer naar de buren aan de andere kant. Olaf heeft zich al een keer voorgesteld, maar ik nog niet en dat is wel nodig. Benieuwd hoe het contact daarmee gaat verlopen.
Ik wil proberen om vanaf nu regelmatig berichtjes op het blog te plaatsen, om iedereen die dat wil op de hoogte te houden van ons wel en wee.

4 opmerkingen:

Redactie zei

Hoi Daniëlle,

Veel geluk in jullie nieuwe woning en woonomgeving in het echte hoge noorden toegewenst.

Ik ben heel benieuwd naar jullie verdere belevenissen in Zweden

PS: Ooit hoop ik tijd te vinden mijn eigen blog in gebruik te nemen...

Met vriendelijke groet,
Sietske

Anoniem zei

> daarnet kwam Stina even langs
> om een apparaat te brengen
> waarmee ik vossenbessen kan
> gaan plukken

Ha, een bessenplukker, geweldig! Ik weet nog goed dat ik pas hierheen was verhuisd en voor het eerst zo'n ding zag, tussen allerlei rommel in een berghok. Ik had geen flauw benul waar het voor diende, tot groot jolijt van de inboorlingen om me heen.

Rönnberga, dat moet in Bergslagen zijn? Ik ken die streek een beetje. Familie van me heeft daar een huisje, een eindje ten noorden van Lindesberg.

olafendaniëlle zei

Klopt, wij zitten iets ten zuiden ervan. Ik heb intussen een eigen bessenplukker aangeschaft, nu herken je ze inderdaad :-). Maar in Stockholm vallen toch niet veel bessen te plukken?

Anoniem zei

> Maar in Stockholm vallen toch
> niet veel bessen te plukken?

Nee, maar ik was toen op bezoek bij mensen die op het platteland ergens halverwege tussen Stockholm en Nynäshamn wonen.